kwasfoliowy.pl

Kwas foliowy, jego źródła i spożycie

Kwas foliowy (kwas pteroiloglutaminowy) nie występuje jako taki w żywności. Jego źródłem są natomiast foliany zawarte w wielu produktach żywnościowych. Organizm człowieka nie syntetyzuje kwasu foliowego, a uzyskuje go z folianów. Są to poliglutaminowe formy witaminy, które są przekształcane w górnym odcinku jelita cienkiego w monoglutaminy i w takiej postaci absorbowane. Przy czym absorpcja ta może być upośledzona przy niedoborach cynku.

 

Z badań przeprowadzonych w wielu krajach Europy i Ameryki Północnej wynika, że przeciętne dzienne spożycie folianów przez osoby dorosłe zamyka się w granicach 0,15—0,25 mg. Natomiast jako optymalną podaż proponuje się dawkę w granicach 0,6 do 0,8 mg. Wynika z tego, że aby osiągnąć to stężenie poprzez odpowiednią modyfikację diety, należałoby obecne spożycie produktów stanowiących źródło folianów zwiększyć około trzykrotnie, co jest trudne i mało realne. Dlatego też w krajach, w których rozważa się masową profilaktykę pierwotną występowania WCN, zaleca się uzupełnianie diety dodatkową dawką kwasu foliowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stanowisko Zespołu Ekspertów w sprawie zapobiegania wadom wrodzonym cewy nerwowej u potomstwa poprzez stosowanie kwasu foliowego.

 

Przyjmowanie kwasu foliowego może spowalniać utratę słuchu spowodowaną wiekiem - donoszą naukowcy na łamach styczniowego "Annals of Internal Medicine".
Przyszłe mamy powinny unikać stosowania leków o działaniu przeciwnym do kwasu foliowego (jego antagonistów), ponieważ mogą one zwiększać ryzyko stanu przedrzucawkowego, odklejenia się łożyska oraz zaburzeń wzrostu płodu, a nawet jego śmierci - ostrzegają naukowcy z Kanady na łamach pisma "Canadian Medical Association Journal".
Czy suplementy są w stanie zastąpić prawdziwe warzywa? W większości przypadków nie jest to możliwe. Ale są wyjątki, np. kwas foliowy. Związki w suplementach są gorzej przyswajane i mniej wartościowe. Dla naszego zdrowia lepiej jest więc sięgnąć po prawdziwe warzywa - wynika z artykułu umieszczonego w "Journal of Agricultural and Food Chemistry".
 Projekt Zdrowe Dziecko [kwasfoliowy.pl]   KONTAKT